skip to Main Content

راهنمای جامع تحصیل پزشکی | رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است ؟

رشته پزشکی از آن دسته رشته‌هایی است که هر لحظه شما را به چالش می‌کشد. افراد زیادی با پیش زمینه‌های ذهنی مختلفی مانند کمک به افراد، ریشه‌کن کردن بیماری‌ها، پیدا کردن راه درمان جدید و… وارد حیطه پزشکی می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید در این رشته قدم بگذارید، باید با واقعیت‌های این رشته آشنا شوید و با اشراف و علم کامل این رشته را انتخاب کنید.

یکی از دلایل محبوب و پر متقاضی بودن رشته پزشکی در میان افراد، آینده خوب و بازار کار نسبتا مطلوب این رشته است. البته وجه اجتمایی این رشته در ایران هم حائز اهمیت است اما برای داشتن دید مناسب نسبت به این رشته بهتر است از موارد عمومی و اجتمایی آن چشم پوشی کنیم و از روی موارد غیر قابل سنجش بگذریم. برای ورود به این رشته بر اساس اعلام سازمان سنجش باید در یکی از رشته‌های تجربی یا ریاضی مشغول به تحصیل باشید. برای موفقیت بیشتر در آزمون سراسری ورود به رشته پزشکی باید دروس مهم را شناسایی کرده و تست‌های پرتکرار چند سال اخیر را تمرین کنید تا شانس قبولی خود را بالاتر ببرید. این بخش از کار کاملا به عهده دانش آموز و موسسات آموزشی است . اما داشتن علاقه به این رشته چیزی نیست که هیچ موسسه یا مجموعه ای بتواند آن را به شما هدیه دهد . علاقمند بودن به این رشته مثل طرفداری فوتبال است. شما یا به فوتبال علاقمند هستید , یا نیستید . امکان علاقمند شدن شما به یک رشته ورزشی با دیدن یک دوره آموزشی طبیعتا چندان عقلانی نیست . پس ابتدا به این فکر کنید : آیا واقعا به این رشته علاقه دارید یا خیر ؟

افراد با روحیات و شخصیت‌های متفاوت هر کدام علاقمندی های متفاوتی نیز دارند. اما رشته پزشکی بیشتر روحیه کاوشگر و کنجکاوی را می‌طلبد. افرادی با این ویژگی‌ها در بین تمام کارهای دیگر دنیا به تجزیه‌وتحلیل بیشتر علاقه دارند و از فکر‌کردن، درک‌کردن، فهمیدن و در کل حل معماهای ذهنی لذت می‌برند. اگر کسی هستید که از حل کردن پازل لذت نمیبرید یا مثلا با تمرکز روی یک مسئله بعد از ده دقیقه حوصله تان سر میرود احتمالا نتوانید در این رشته موفقیت چندانی کسب کنید . این دسته افراد همان‌هایی هستند که در کودکی ممکن است مدت‌ها به‌جای بازی‌های هیجانی و پر تنش با ماشین یا عروسک‌شان بازی می‌کردند و یا مدت‌ها راه‌رفتن منظم یک دسته مورچه و ساختن لانه را تماشا‌ می‌کردند و با دقت سعی داشتند راز زندگی این موجودات ریز را کشف کنند. اگر این موارد را داشتید احتمالا نشانه علاقه شما به رشته پزشکی است و بالطبع مشاغل مناسب شما پزشکی، دندانپزشکی داروسازی ,، دامپزشکی و زیست‌شناسی می‌باشد. موفقیت در این رشته منوط به چند مورد است , به طور مثال شما در طول دوره تحصیل ممکن است نیاز باشد که ساعت ها مطالعه کنید و باید تمرکز خود را در حین مطالعه ی طولانی حفظ کنید . اگر سریع حوصله تان سر میرود بهتر است از همین حالا تحصیل در رشته پزشکی را از سر بیرون کنید و به دنبال استعداد های دیگر خود بروید.

۳- ویژگی‌های شغل پزشکی

۴- واقعیت‌های رشته پزشکی

مانند دیگر رشته‌ها این رشته نیز سختی‌ها و معایبی دارد که قابل چشم پوشی نیست و اگر می‌خواهید وارد این رشته شوید بهتر است همین اول با تمام واقعیت‌ها روبرو شوید. از سختی‌های رشته پزشکی می‌توان به سختی دروس، هزینه زیاد تحصیل، مدت زمان نسبتا طولانی دوره تحصیل، پذیرش سخت در کنکور و رقابت تنگاتنگ در این رشته اشاره کرد. البته اگر با یک پزشک عمومی که دوره تحصیلش را در تهران گذرانده صحبت کنید و بعد با یک دانشجویی که دوره تحصیلش را در شیراز یا کردستان گذرانده گپ بزنید خواهید دید که موارد و جزییات متفاوتی را به شما عنوان میکنند . سحتی های تحصیل در رشته پزشکی در هر موقعیت جغرافیایی سختی های خودش را دارد . در ذهن داشته باشید , شما در رشته پزشکی با انسان ها سر و کار دارید . آدم ها در هر نقطه ای از جهان فرهنگ ها , رسوم , واژه ها و حتی رعایت های بهداشتی مختص به مناطق خود را دارند , بنابراین چند ده جزییات وجود دارد که ممکن است قبل از شروع دوره تحصیل علوم پزشکی اصلا به آن فکر نکرده باشید . به زبان ساده تر , تحصیل پزشکی فقط مطالعه ی متون پزشکی و علمی نیست , شما قرار است با انسان ها و آسیب های آنها مواحه شوید , لذا باید ابتدا معاشرت و مواجهه با خود آدم ها را بیاموزید . این مورد که بسیاری از پزشکان حاذق و برجسته , افراد بسیار جذابی از منظر انسانی و هستند به همین دلیل است .

۵- بهترین تخصص‌های رشته پزشکی

همانطور که می‌دانید، رشته‌های پزشکی به دلیل درآمد بسیار خوب و آینده شغلی روشن جز محبوب‌ترین رشته‌هایی هستند که افراد برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. اگر در فامیل و دوست و آشنا بگویید که فلان فرد رشته پزشکی قبول شده طبیعتا عکس العمل ها بسیار شادتر از وقتی است که میگویید فلان کس عمران قبول شده . این به معنی بد بودن عمران یا خوب بودن پزشکی نیست . معیارهایی که افراد برای انتخاب رشته‌های پزشکی در نظر دارند، معمولا به درآمد، آینده شغلی، مدت تحصیل، موقعیت مهاجرت، و نوع کاری که انجام خواهند داد مربوط می‌شود. و البته اهمیت طبیب در فرهنگ ایرانی نیز نکته قابل تاملی ست . در ادامه تخصص‌های پزشکی را از نظر محبوب‌ترین و پر درآمدترین رشته‌ها معرفی می‌کنیم. البته باید بگوییم که محبوبیت و پر در آمد بودن رشته ها نباید ملاک انتخاب شما باشد . استعداد هر کس بهترین قطب نما برای انتخاب رشته ی مناسب است . حتما رشته ای را انتخاب کنید که استعداد بهتری در آن دارید . موفقیت قطعا از آن شماست .

محبوب‌ترین رشته‌های پزشکی

۱ – چشم پزشکی۲- رادیولوژی
۳ – پوست و مو۴ – پزشکی هسته‌ای
۵ – ارتوپدی۵ -قلب و عروق
۶ – طب فیزیکی۷ – مغز و اعصاب
۸ – گوش و حلق و بینی۹ – جراحی مغز و اعصاب
۱۰ – پاتولوژی۱۱ – اورولوژی
۱۲ – پرتو درمانی۱۳ – جراحی عمومی
۱۴ – جراحی زنان و زایمان۱۵ – داخلی

پردرآمدترین رشته‌های پزشکی

۱ – دندانپزشکی۲ – داروسازی
۳ – جراحی۴ – پوست و زیبایی
۵ – تخصص مغز و اعصاب۶ – چشم پزشکی
۷ – قلب و عروق 8 – رادیولوژی

اگر دوست دارید بدانید که دانشجوهای ترم های اول پزشکی چه دروسی را میخوانند و یا اینکه چه کتابی به عنوان رفرنس به آنها تدریس میشود حتما مقاله ی زیر را مطالعه کنید . یکی از جامع ترین و بهترین مقاله ها برای آشنایی با بهترین کتاب ها و رفرنس های ترم یک پزشکی در اختیار شماست . توصیه میکنیم برای آشنایی بیشتر با رشته پزشکی یکی دو تا از کتاب های عمومی تر مثل آناتومی یا فیزیولوژی را در قبل از شروع دانشگاه ورق بزنید .

کتاب های ترم اول رشته پزشکی کدام است ؟ معرفی بهترین کتاب های علوم پایه پزشکی در سال 1403

۶- مزایا و معایب رشته پزشکی

رشته پزشکی و کار در این رشته نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر شرایط مطلوب و نامطلوبی دارد. هر رشته ای البته شرایط ویژه خود را دارد . مثلا کشیک های طولانی در دوره طرح پزشکی برای دستیاران یا دوری طولانی از خانواده در این دوره یکی از معایب این رشته است . اما به هر حال تمامی این سختی ها برای یک هدف مهم است , بنابراین تحمل این سختی ها برای کسی که علاقمند به این رشته است قطعا ساده تر خواهد بود. در ادامه در مورد مزایا و معایت رشته ی پزشکی و تخصص های مختلف آن بیشتر توضیح خواهیم داد

مزایای حرفه پزشکی

درآمد نسبتا خوب: یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رشته پزشکی، درآمد بالای آن پس از فارغ‌التحصیلی است و با وجود شرایط اقتصادی سخت در جامعه، بسیاری از خانواده‌ها علاقه دارند فرزندشان در این رشته به تحصیل بپردازد تا در آینده‌ نگرانی مالی نداشته باشد. البته تحصیل در پزشکی معادل داشتن درآمد بالا نیست ,شما باید بتوانید پزشک حاذق و کاربلدی باشید . صرف پزشک شدن نمیتواند شما را یک شبه ثروتمند کند.

قدر شناسی نسبت به پزشکان: پزشکان مسئول نجات جان افراد جامعه و خدمت‌رسانی به آن‌ها هستند. افراد جامعه نیز از تلاش و فداکاری آن‌ها در بهبود سلامت جامعه آگاهی دارند و با نگاهی قدرشناسانه به شاغلین در این رشته نگاه می‌کنند. در تمامی دنیا کادر درمان به علت پشتکار و تلاششان برای احیای زندگی انسان ها بسیار مورد توجه و محبت مردم هستند.

شروع به کار بلافاصله پس از فارغ‌ التحصیلی:‌ رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های آن ازجمله گرایش‌هایی هستند که فرد پس از فارغ‌التحصیلی، بدون هیچ دغدغه‌ای، می‌تواند در تمامی مراکز درمانی مثل بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، مطب‌ها و کلینیک‌ها شروع به‌ کار کند. در سال های اخیر نیز به علت مهاجرت پزشکان به خارج از کشور , پوزیشن های کاری بسیاری در بیمارستان ها و کلینیک ها خالی شده و لذا کشور از نظر نیاز به پزشک در شرایط سختی قرار دارد.

فعالیت پزشکی گسترده: رشته پزشکی ازجمله مشاغلی است که در تمام جهان خواستار و خواهان بسیاری دارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، تمامی افراد در این شاخه بخصوص تخصص‌هایی نظیر پزشکی زنان، ایمنی‌شناسی، غده‌شناسی و پزشکی کودکان در سطح منطقه‌ای و جهانی پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در هر منطقه‌ای که مایل باشند شروع به فعالیت کنند. در سال های اخیر شرایط و نیاز کشور ها به کادر درمان در حدی بوده که بعضی از کشورها مثل آلمان به افرادی که حتی صرفا چند ماه دوره ی کارآموزی بهیاری یا پرستاری را دیده اند سریعا ویزای کار میدهد و آنها را به سر کار میفرستد

معایب حرفه پزشکی

قبولی سخت: اغلب قبولی در این رشته برای افراد علاقه‌مند بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و متاسفانه بسیاری از افراد نمی‌توانند مشغول به تحصیل در این رشته شوند. این مورد فقط مربوط به ایران نیست , در همه کشورها تقریبا همین مورد وجود دارد . البته در بعضی از کشورها تناسب برعکس است . شما میتوانید به راحتی در این رشته ثبت نام کنید , اما در دوره ی تحصیل علوم پایه چنان فشاری از لحاظ تحصیلی به شما می آورند که اگر در دوره ی کنکور دانشجوی خوبی نبوده باشید قطعا در طی آزمون ها ظرف یک الی دو ترم اتوماتیک از دانشگاه اخراج میشوید . تحصیل پزشکی قطعا کار هر کسی نیست.

پروسه تحصیلی زمان‌بر: در صورت قبولی در رشته پزشکی افراد باید زمان زیادی را برای مطالعه و تحصیل صرف کنند و این مدت زمان گاهی بین ۷ تا ۱۵ سال زمان می‌برد. البته اگر فقط میخواهید یک پزشکی عمومی بگیرید و قصد گرفتن تخصص نداشته باشید نهایتا بعد از ۷ سال به این هدف میرسید .

استرس زیاد:‌ به‌دلیل ارتباط رشته پزشکی با سلامت و جان انسان‌ها، این شغل یکی از مشاغل پراسترس محسوب می‌شود. به همین جهت، پزشکان باید با حساسیت لازم به درمان بیماران بپردازند و صبر و حوصله بسیار زیادی را معطوف کار خود کنند. در عین حال فضای تحصیل در بیمارستان برای دستیاران و انترن ها بسیار سخت است . حتما قبل از شروع دوره تحصیل پزشکی با یکی از دانشجوهای دوره ی دستیاری گپ بزنید . بهتر است سختی های این رشته برای رزیدنت ها و انترن ها را از همین الان بشناسید.

پزشک سالاری: یکی دیگر از معایبی که گریبان‌گیر جامعه ما نیز هست، مقوله «پزشک‌سالاری» است. تبعیضی که گاه به نفع پزشکان و به ضرر برخی از کادر درمان در مقابل بیماران صورت می‌گیرد، یکی از این موارد است که تحمل آن در مواردی واقعا سخت می‌شود.

۷- روحیه ی مناسب برای تحصیل و اشتغال در رشته پزشکی

همانطور که می‌دانید هر شغل و رشته‌ای خلقیات خاصی را می‌طلبد. در رشته و شغل پزشکی یکی از مهم‌ترین روحیات داشتن روحیه همکاری در دوره‌های کارآموزی و شیفت‌های طولانی، توانایی ارتباط با بیمار و اطرافیان بیمار هنگام ویزیت، داشتن احساس مسئولیت نسبت به جان بیمار و در آخر همراه بودن با آخرین تغییرات پزشکی است. بنابراین اگر فکر می‌کنید صبر و طاقتی بالا دارید توصیه ما به شما ورود به این رشته می‌باشد.

۸- رشته دندانپزشکی یا رشته پزشکی؟

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد برای ورود به رشته پزشکی، ماندن بر سر دوراهی پزشکی و دندانپزشکی است. خیلی از دانش آموزان در دوره ی کنکور رویای پزشک شدن یا دندانپزشک شدن را در سر دارند و تا لحظه ی آزمون و حتی انتخاب رشته هم بر سر این دو راهی مانده اند که کدام را انتخاب کنند ؟ ما سعی کردیم در ادامه هر دو رشته را مقایسه و تحلیل کنیم . همانطور که می‌دانید رشته یا علم پزشکی یک دانش کاربردی است و هدف آن درمان بیماری‌ها،باز توانی افراد آسیب دیده و حفظ و ارتقاء سلامتی جامعه است. پس بنابراین شما چه دندانپزشک باشید چه پزشک , نهایتا برای بهبود بیماران تلاش خواهید کرد که خود هدفی والا است .

ویژگی‌های رشته پزشکی:

  • در دوره ی علوم پایه تقریبا دانشجوهای پزشکی و دندانپزشکی یک سری دروس مشابه را میخوانند و تفاوت معنا داری در این دوره تحصیلی ندارند.
  • پس از ورود به دوره پزشکی و گذراندن دوره عمومی , تخصص‌های زیادی برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان وجود دارد . پس دست شما باز است.
  • در بیمارستان، پزشکان می‌توانند عضوی از یک تیم بزرگ باشند که به‌دنبال مراقبت از بیماران هستند.
  • به‌عنوان یک پزشک، می‌توانید تفاوت معناداری را در زندگی یک فرد ایجاد کنید.
  • پزشک به علت تحصیلات جامع تری که دارد طبیعتا مخاطب بیشتری در میان جامعه خواهد داشت

دندانپزشکی

بهداشت دهان و دندان یک مسئله بسیار مهم برای هر شخص است و نه تنها در زیبایی فرد تاثیر گذار است بلکه در سلامت یک انسان نقش بسیار اساسی را دارد. دندانپزشک می‌کوشد تا تمامی این فراز و نشیب‌ها را درمان کند و جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرد. ویژگی‌های رشته دندانپزشکی:

  • دندانپزشکی در مقایسه با پزشکی نیاز به مهارت‌های عملی زیادی دارد.
  • دندانپزشکان در انتخاب ساعت‌های کاری آزاد هستند و نسبت به پزشکان عمومی درآمد بیشتری دارند.
  • دندانپزشکی بیشتر هنر است تا علم . بنابراین اگر به آرت علاقمند هستید رشته مناسبی را انتخاب کرده اید.

۹- کدام رشته برای چه کسی مناسب است؟

اگر با وجود این توضیحات هنوز هم مردد هستید که کدام رشته را انتخاب کنید، پیشنهاد ما این است که اگر توانایی کار عملی و مستقل را دارید و البته ترجیح میدهید استرس کمتری داشته باشید رشته دندانپزشکی را انتخاب کنید، اما اگر می‌خواهید در یکی از تخصص ها مثل جراحی یا ارتوپدی تخصص بگیرید و به کار تیمی هم علاقه دارید، پزشکی را برگزینید زیرا قطعاً با تاثیر مثبت بر زندگی بیماران احساس بهتری خواهید داشت.

سختی‌های رشته پزشکی برای خانم‌ها

رشته پزشکی با وجود مزایای متعددی که دارد گاهی قدم گذاشتن در آن برای زنان سخت و طاقت فرساست. علاوه بر طولانی بودن پروسه رشته پزشکی که گاه ۱۲ تا ۱۳ سال طول می‌کشد، گذراندن طرح در مناطق محروم و دور از خانه گاه برای برخی زنان سخت بوده و ممکن است به همین دلیل از تحصیل دست بکشند. همچنین استرس و اضطراب در رشته‌های جراحی، مواجهه با صحنه‌های دلخراش و … همگی ممکن است باعث دلسرد شدن زنان از این رشته شود اما اگر خود را قوی و با اراده می‌بینید و به این رشته علاقه‌مند هستید قطعا این رشته برای شماست. البته این نکته را در نظر بگیرید که کسر قابل توجهی از پزشکان حاذق دنیا را زنان تشکیل میدهند پس گزاره ای که گفته شد عمومیت ندارد , صرفا این نکته را ذکر کردیم تا قبل از تصمیم گیری به آن هم فکر کرده باشید.

۱۰- چرا بعضی‌ها از انتخاب رشته پزشکی پشیمان می‌شوند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم رشته پزشکی جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌هاست. اما موارد زیادی وجود دارد که ممکن است باعث انصراف فرد از این رشته و قدم گذاشتن در حوزه‌ای دیگر شود.

  • گاهی فرد با علاقه و تصوراتی که دارد وارد رشته پزشکی می‌شود اما پس از گذشت چند سال یا چند ترم متوجه می‌شود برای این رشته ساخته نشده و اگر عاقل باشد سریعا به دنبال علاقه خود رفته و پزشکی را رها می‌کند.
  • گاهی افراد با نگاه به اینکه ۹۰ درصد افراد خانواده‌شان پزشک هستند وارد پزشکی می‌شوند اما خلقیات و روحیاتشان به پزشکی نمی‌خورد و می‌توان گفت یک جورهایی به اجبار خانواده در این راه قرار گرفته‌اند.
  • گاهی بعضی افراد به خاطر مقام و منصب و مقوله مالی به این رشته وارد می‌شوند حال آنکه سختی‌های آن را بررسی نکرده‌اند.

این موارد تنها چند مورد از دلایل پشیمان شدن از ورود به رشته پزشکی بود و قطعا هر فردی که از این رشته بیرون می‌آید دلیل خاص خودش را دارد. اما باید گفت که به قول قدیمی‌ها ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. پس تا دیر نشده بهترین اقدام را بکنید.

۱۱- نتیجه گیری؛ رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

اول بگذارید از اینکه تا اینجای مقاله با ما همراه بودید از شما تشکر کنم. با تمام نکات و مواردی که در مورد رشته پزشکی، مزایا و معایب آن گفته شد، قطعا متوجه شدید که تحصیل در این رشته حداقل ۱۲ سال طول می‌کشد بنابراین کسانی که صبر و تحمل بالایی دارند، هدف آن‌ها کمک به افراد و بهبود وضع جامعه است، روحیه کار تیمی دارند، حاضراند شیفت‌های طولانی و طاقت فرسا را با خوشرویی تحمل کنند، مسولیت پذیر و شجاع هستند و دائما مشتاق به یادگیری بیشتر در زمینه تحصیل خود می‌باشند برای این رشته و تحصیل در آن کاملا مناسب‌اند.

برای شما عزیزانی که تا اینجای مقاله ما را دنبال کرده اید یک هدیه داریم . شما میتوانید با کد تخفیف : NQ8XPRP9 , از تخفیف ویژه برای خرید کتاب های پزشکی استفاده کنید . این کد تخفیف صرفا برای خرید کتاب پزشکی دانشگاهی از سایت نشر اشراقیه است. امیدواریم از کتابی که تهیه میکنید لذت ببرید.

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top